Sleeën op een vlakke helling

17:55 uur UTC-3

We zijn eindelijk uit het hoge druk gebied en zeilen met grootzeil en spinnaker al een paar uur vijf tot zes knopen. De golven gaan met ons mee en het zeilt nu zeer comfortabel. Het voelt als sleeën op een vlakke helling.

Elke dag plaatsen we op de lokale noon (12:00 uur) een positie op onze overzeiler kaart. Je kan precies zien waar we in het hoge druk gebied hebben gezeten. Hier is weinig vordering.

Vanavond is het de radar goed in de gaten houden want er worden buien verwacht. Voor de buien komen moet de spi omlaag.

Nog tien dagen?

Met wat geluk zijn we binnen tien dagen op het eiland Faial. We gaan inchecken bij Horta.
Qua afstand zijn we nog niet op de helft maar wat reistijd betreft, naar verwachting, wel. We willen nu graag mijlen maken.

Het risico op vervelende grote hogedrukgebieden wordt in het tweede traject hopelijk minder. De kans op depressies met meer of veel wind wordt daarentegen groter. Ons vertrek uit het Caribisch gebied is voordat het orkaanseizoen begint. We willen op een grote oversteek niet zoiets meemaken.

Zeilen wisselen

19:30 uur
De spinnaker wordt ingewisseld voor de genua in verband met voorspelde buien. Es haar wacht is van acht tot elf uur. Er valt wat miezer regen maar er zit geen noemenswaardige wind in.

22:30 uur
Omdat het regen is zonder wind wisselen we de genua terug voor de spinnaker. Es gaat om elf uur naar bed.

00:30 uur
De wind trekt langzaam aan naar windkracht vijf (17/18 knopen) en er verschijnen op de rader, op 24 mijl afstand, nu intensieve buien. De stuurautomaat doet het goed maar ik verander de instellingen alvast naar meer wind.

Helaas moet ik Es wakker maken voor assistentie om de spinnaker te strijken. De spi gaat netjes omlaag en wordt in de zeilzak voor op het dek vastgezet, klaar voor gebruik. Vervolgens draaien we de genua uit.

Es gaat weer slapen en de wind neemt toe naar zeventien tot twintig knopen. We hebben mooi op tijd zeil gewisseld.

Zeiltrim

Just Fantasy wordt op meer wind voorbereidt. Ik doe één rif in het grootzeil en het grootzeil wordt vlakker uitgetrimt door de lijken (voor- en onderzijde van het zeil) strakker te trekken en de mast achterover te buigen met de achterstag. De treklijntjes in de lijken, om het zeil holler te maken bij lichte wind, had ik eerder al los getrokken.

We hebben veel manieren om de vorm en bolling van het zeil aan te passen en dat is niet alleen vanwege snelheid. Als je bij harde wind een bol zeilt hebt stuurt een zeiljacht zeer slecht en krijgt het veel meer helling. Op zo’n moment moet je juist een vlak zeil hebben. Je krijgt dan minder helling en meer snelheid.

De gele bulletalie (lijn welke de giek naar voren trekt en haar fixeert) slipt op de middenbolder ( klem voor aanleggen, aan zijkant, midscheeps) en ik zet hierop een blok (katrol) en geleidt de lijn terug naar het achterdek waar hij met een lier strak wordt gezet. Nu kan de giek niet meer naar voren of achteren scharnieren. Dat is noodzakelijk omdat hij anders door de beweging van de golven gaat slaan. Dit is met name het geval als er even geen of weinig wind staat of als een hoge golf je koers ongewenst veranderd. De giek staat scheef naar buiten opdat we diep voor de wind kunnen zeilen.

In de deuropening zet ik de lichte composiet slechtweer schotjes welke ik vorig jaar, vlak voor vertrek uit Den Helder, gemaakt heb. Nu kan het niet naar binnen regenen. Dan eet ik nog snel wat noedels en doe mijn zeiljas aan. Wij zijn er klaar voor.

Radar

Zonder radar zou je niet weten wat er in het donker op je af komt. Je moet dan nog voorzichtiger zijn met je zeilvoering. De radar versterkt ons gevoel voor veiligheid enorm.

Buien en schepen worden met radar zichtbaar. Ook hoge golven geven een weerkaatsing. Vissers gebruiken het om zwermen vogels te lokaliseren, want waar vogels zijn daar is is vis.

Onze radar toont een regenbui van maar liefst 24 mijl in doorsnede. Het heeft een beetje de vorm van een octopus. De inktvis omsluit ons langzaam en we blijven lange tijd in het centrum. Ze drijft met ons mee en laat niet los.

De wind ruimt enorm in ons voordeel. Dat is mooi. Aeolus wordt langzaam sterker en is even 28 knopen sterk. We worden niet getrakteerd op plotselinge windvlagen.

Vanwege de bui ga ik één uur langer door deze wacht en Es kan even langer blijven liggen. Om vijf uur wisselen we en even voor ik in slaap val hoor ik dat ze het rif weer uit het grootzeil trekt.

Ontbijt en natte plunje

08:00 uur
Opstaan en tijd voor ontbijt. Ik ruik het brood in de oven al maar neem eerst een lekkere yoghurt met cruesli. Es gaat weer lekker pitten.

Ik trek mijn klamme plunje aan. Het is maar 24 graden en daarom doe ik ook even een extra fleece trui aan. De katoenen kleren drogen wel aan het lijf.

Helaas is de lucht nog steeds onbestendig en de radar toont activiteit. Ik zal nog even moeten wachten met spinnaker hijsen. Dan maar even blogje schrijven in de navigatiehoek.

Leave a Reply

Waar zijn wij nu? Volgend vertrek!

Volgend vertrek: 29 juni 2026 | van: A Coruña – Spanje | Naar: Bilbao – Spanje. Nog vier plaatsen vrij.

Zeilen

Geniet van de unieke zeilcapaciteiten van een licht verplaatsend jacht. Beleef de sensatie van een planerend jacht.

Ontspannen

Aan het eind van de dag, voor anker, aan een meerboei of in historische havens.

Ontdekken

Wandel langs adembenemende kusten.
Ontdek historische navigatieroutes.
Bezoek afgelegen eilanden.