Leerschool voor geduld

23:30 uur UTC-3

‘De zee is beslist een uitstekende leerschool voor het oefenen van geduld’, zei Joseph Banks. Banks is Captain Cooks belangrijke reisgezel en hoofdfinancier van de reis op de Endeavour naar de Pacific. En Joseph had gelijk. Ester heeft geduld en ik vaak niet. Voor mij is het dus een goede leerschool. Er is al een paar dagen zeer weinig wind en we hebben tot nog toe ook merendeels stroom tegen.

Lezen en dutten

Gistermiddag hadden we eigenlijk moeten gaan spinnakeren. Maar (slap excuus) het was zondag en ik was een beetje moe dus dat hebben we niet gedaan. Daarmee konden we wat meer lezen en dutten. Spinnakeren kost namelijk wat meer aandacht. En spinnakeren bij licht weer is ook een risico. Je spinnaker zakt door de deining steeds in en wil zich dan graag om de voorstag heenvrijen. Eergister kreeg ik dat in de schemering tijdens een gijp met de (asymmetrische) spinnaker.

Spinnaker om de voorstag gedraaid

Ester lag op bed en het is me gelukt de grote nylon lap om de stag terug te draaien. Met weinig wind is dit te doen maar meer wind niet, en je kunt het zeil dan niet laten zakken. Met de boot rondjes terug draaien is een manier om het weer goed te krijgen.

Zoals je misschien gezien hebt gebruikt onze oranje spi geen boom haaks op de mast. Hij zit met de punt voor op de uitschuifbare boegspriet vast. Bij het gijpen laten we de schoot los als we Just Fantasy met de kont door de wind draaien. De spinnaker draait dan voorlangs de boot en dan is het snel en met lange halen de andere schoot intrekken. Dit is gemakkelijk, …als het goed gaat tenminste.

‘In de knoop risico’

De gennaker heeft het ‘in-de-knoop-raak risico’ niet. Deze heeft een anti-torsie voorstag en we kunnen hem ‘strijken’ door hem om zijn interne voorstag op te draaien (furlen). Daarna kan hij opgedraaid blijven staan, klaar voor gebruik.
Maar als we de spi willen zetten moet de gennaker er eerst af. Spinnaker en gennaker zitten namelijk op hetzelfde punt voor op de uitschuifboom bevestigd.

Om de spinnaker zit een grote sok (ook wel slurf of snuffer genoemd). Je hijst de spi met de snuffer erom heen. En daarna trek je de slurf met een ringvormige lijn omhoog. Met dezelfde lijn trek je hem ook weer naar beneden.

Kite surfen met je spinnaker is niet fijn

Spinnakeren is leuk want je kunt er snel ruime wind mee zeilen. Bij 19 knopen wind komt de boot er mee in plané. Met veel wind de spinnakerslurf omlaag trekken kan lastig zijn. Ik ben al een keer bijna van dek omhoog de lucht in getrokken. Dat is niet zo fijn.

Daarom willen we nu, voor op de boom, een snapshackle (harp) uitproberen, welke je met een trigger line open kunt trekken. De voorkant van het zeil waait dan naar achteren in de luwte van het grootzeil en dan is het makkelijker de slurf omlaag te trekken. We hebben dit nog niet geprobeerd en ik ben benieuwd hoe dit gaat maar wil dit eerst met weinig wind proberen.

Weg uit dit hogedrukgebied

03:00 uur
De nieuwe routering maakt ons blij. We verlaten vandaag dit hoge druk gebied. De koers wordt noordelijk verlegd en in het begin is dit meer aan de wind waardoor we sneller gaan in het lichte weer.

06:00
We kregen wind maar die vreugde was van korte duur. Ester heeft haar gehele wacht geen wind gehad. Bij zonsopgang een spiegelgladde zee. Aeolus is op vakantie. Wel een prachtig gezicht.

Hoe dit hogedrukgebied te ontworstelen? We gaan met 200 watt prik in de goede richting. In het Fries zou ik zeggen: ‘We wrakselje fjirder’.

Ik geloof het wel voor nu en heb de motor en stuurautomaat uit gezet, het roer vastgebonden en ga ook maar op bed tot er weer wind komt. Op de plotter zie ik dat de stroom ons naar het oosten weg zet. Het roer staat in een hoek en we draaien cirkeltjes. Grappig.

Wokkelkoers

10:15 uur
Als ik wakker word is Ester van bed. Ze zit met verbazing naar onze wokkelvormige koers te kijken. We zijn ongeveer twee mijl oostwaarts gedreven waarbij het schip vele tientallen rondjes heeft gedraaid.

Er is nu acht knopen wind. Snel hijsen we de zeilen en we gaan met de spinnaker. Ik wil vandaag weer de maximale vaart halen. Maar het blijft uitkijken want er zijn buien in de lucht.

Echte wind

12:52 uur
We hebben nu al een uur ‘echte wind’ en geen ‘thermische scheet’. Ons oranje monster trekt Just Fantasy met gezwinde spoed over de golven. En de hydrogenerator kan weer aan om de batterijen te laden. Het is bewolkt dus niet heet. Perfect. Daardoor kunnen genieten en heerlijk ontspannen boeklezen op het achterdek. Ooh wat is het fijn om weer echt te zeilen.

Leave a Reply

Waar zijn wij nu? Volgend vertrek!

Volgend vertrek: 29 juni 2026 | van: A Coruña – Spanje | Naar: Bilbao – Spanje. Nog vier plaatsen vrij.

Zeilen

Geniet van de unieke zeilcapaciteiten van een licht verplaatsend jacht. Beleef de sensatie van een planerend jacht.

Ontspannen

Aan het eind van de dag, voor anker, aan een meerboei of in historische havens.

Ontdekken

Wandel langs adembenemende kusten.
Ontdek historische navigatieroutes.
Bezoek afgelegen eilanden.