Pilot whales

8 mei 18 uur
We zien twee, wat wij denken, zwarte pilot whales zwemmen. Maar als we dichterbij komen verdwijnen ze helaas. Ik ben te laat met een foto nemen, maar ze waren ook te ver weg. Dan krijg je weer zo’n vage foto met iets wat net zo goed een boomstam kan zijn.

Korte vreugde

Af en toe zeilt het super omdat er voldoende wind staat. Dan denk je yes, we gaan weer verder. Maar tot nu toe is de vreugde steeds van korte duur.

Een vervelende wacht

02:00 uur
Het is een vervelende wacht. Over bakboord zeilen we goed omdat de golven dan mee gaan. Over stuurboord kunnen we lang niet zo ver voor de wind zeilen omdat de golven dan van opzij komen. Dit scheelt in deze lichte wind maar liefst 17 graden en het komt omdat de boot veel heen en weer gaat en de zeilen dan hun werk niet kunnen doen. Als er voldoende wind staat zoals in de video, dan maakt het weinig verschil. Maar we zijn niet zo gezegend met de wind helaas.

Slapen en ontbijt aan boord

06:00 uur
Ik heb geweldig geslapen. Jammer dat de wekker gaat. Zou er graag nog een paar uurtjes aan toevoegen. Maar buiten word ik wel beloond met een prachtige zonsopkomst. En ik verwen mezelf met yoghurt met cruesli. We hebben van die kleine Franse ‘kinder’bekertjes. Het rantsoen is één per dag.

Het zeilen gaat nu gelukkig heel goed. Er is maar liefst tien knopen wind en de richting is nu zelfs in ons voordeel, want hij is gekrompen naar zuid. Dit is een mooi begin van de dag Laat het s.v.p. zo blijven. Straks maar even op PredictWind kijken.

Weer problemen met de generator

6:35 uur
Maar zover komt het niet. De batterijen moeten vol en ik start de generator. En deze stopt weer met hetzelfde alarm, storing 74.

Mijn oplossing van de vorige keer, de stekker op de temperatuursensor aandrukken helpt nu niet meer. Shit.

Ik gooi mijn probleem in een Whatsapp groep onder zeilers/ vertrekkers welke specifiek over verbrandingsmotoren gaat. Daarbij vertel ik dat we midden op de oceaan zitten en een groot probleem hebben.

Er volgt vrijwel direct response en Jeroen vraagt of ik een elektrisch schema heb? Ja, ik pak het erbij en dit bevestigd mijn vermoeden dat de temperatuursensor een éénvoudige thermisch-elektrische weerstand is, waarschijnlijk een NTC.

Ik schakel de voeding van de generator af en trek de stekker van de temperatuursensor. Met de multimeter wordt 2,5 kiloOhm weerstand gemeten op de pinnen die in de stekker schuiven. De waarde ‘beweegt’ maar is stabiel. Dit is gebruikelijk en de sensor is absoluut in orde.

Het moet dus aan de stekker liggen. Gelukkig is het geen gegoten stekkertje maar eentje die je open kunt wippen.

Gammel stekkertje

De twee Molex krimpverbindingen in de stekker maken goed contact met de kabeladers maar de pinnen zijn een beetje scheef geknepen. Dit is niet zo netjes.
Bovendien lijkt het dat ze niet in axiale richting worden gefixeerd door een klemzadel waardoor ze in de stekker kunnen schuiven.

De pinnen worden wat dieper in de stekker gedrukt, de stekker op de sensor gestoken en ik probeer het andermaal.

Yes! Gelukkig, hij doet het. 🍀🍀🍀🍀🍀

Welnu, ik moet zeggen dat ik het toch wel even benauwd kreeg. Er kwamen ook al een afgeleide storingen over te lage spanning in de generator startaccu.

Moet de koelkast uit?

Ik stond werkelijk op het punt de koelkast uit te schakelen, al zit die niet op de startaccu van de generator natuurlijk. Maar zonder stroom werkt niks en dat zou midden op de oceaan een bijzonder lastige situatie opleveren.

Op de Whatsappgroep doen we nog een nabeschouwing. Ik denk dat de Molex krimpverbindingen in de stekker tegen elkaar aankomen en dan meet het regelsysteem geen weerstand.

Jonathan adviseert om elektrische krimpkousjes om de Molex verbindingen te doen. Dat is een zeer goed advies. En gelukkig heb ik dat aan boord :). Maar first things first. Eerst laat ik generator de batterijen helemaal vol laden. Pfff.

Support van de gemeenschap

Het is fijn dat je op zee ondersteuning kunt vragen aan de zeilersgemeenschap. Hiermee krijg je het gevoel dat je er niet alleen voor staat, en dat alleen al helpt enorm.

Het is een bak met herrie in de boot want de akoestische omkasting zit nog niet om de generator. Ester ligt nog voor in de punt van de boot te slapen en is zich nergens van bewust. Ondertussen kabbelt Just Fantasy voort. Laat ik nu dan maar eens naar de geplande routering gaan kijken.

10:00 uur
PredictWind verwacht dat we maandagmiddag laat weer wind krijgen. Er is nu 5,8 knoop wind en ruime wind varen we in het water 3,6 knoop en over de grond 3 knopen.

16:30 uur
Ik kijk nog eens goed naar het stekkertje en er zit wel een isolerend scheidingsschotje tussen de twee aders. Maar er is nog steeds een opening met de mogelijkheid voor onderling contact. De crimps in de stekker zijn wel goed in axiale richting opgesloten.

De stekker clip sluitinkjes zijn niet zo sterk en ik probeer het eerst met een tie-rip er omheen. Zo wordt het geheel wat steviger. Als dit niet afdoende is isoleer ik de crimpeinden met een krimpsokje. Als dat past tenminste.

16:20 uur
Ester noteert in het logboek voor dag negen een logstand van 91 mijl. Na morgen hopen we meer vaart te maken.

Leave a Reply

Waar zijn wij nu? Volgend vertrek!

Volgend vertrek: 29 juni 2026 | van: A Coruña – Spanje | Naar: Bilbao – Spanje. Nog vier plaatsen vrij.

Zeilen

Geniet van de unieke zeilcapaciteiten van een licht verplaatsend jacht. Beleef de sensatie van een planerend jacht.

Ontspannen

Aan het eind van de dag, voor anker, aan een meerboei of in historische havens.

Ontdekken

Wandel langs adembenemende kusten.
Ontdek historische navigatieroutes.
Bezoek afgelegen eilanden.