10.000 mijl
16:13 UTC+3
Heerlijk geslapen vanmiddag. Als ik opsta laat Ester me zien dat we op dit moment 10.000 zeemijl gevaren hebben. Het is snel gegaan. Maar goed, deze oversteek is hemelsbreed ook ongeveer 2.200 mijl en onze route zal 2,5 tot 3 duizend mijl worden naar verwachting.
18:30 uur
Een lekkere maaltijd met een nulbiertje om te vieren dat we 10 K gevaren hebben.

19:30 uur
Snel met Ester de spinnaker wisselen voor de gennaker, voordat het donker wordt. Want we moeten straks meer aan de wind.
Onze buurman van Great Bird Island op Antigua
Als we bezig zijn roept onze nieuwe buurman van zeiljacht Yumelo ons op. Hij nadert ons over bakboord, gaat overstag en zeilt met ons op.
De man herkent ons schip op de AIS (hierop kan je bootnaam en enkele gegevens lezen) want hij heeft met zijn gezin naast ons geankerd op Antigua bij Great Bird Island. Vrouw en kinderen zijn terug gevlogen en volgens Ester zeilt hij alleen. Misschien is hij wel verlegen om een praatje.
20:07 uur
Mijn wacht is begonnen. Er is bijzonder weinig wind. Soms zeilen we sneller door het water dan dat de wind waait.
Motorzeilen
Nu is er maar drie knopen wind. Op spiegelglad water zouden we nog aan de wind kunnen zeilen maar er is wat oceaandeining. De zeilen staan te klapperen en ik motor 300 Watt om te motorzeilen. Beter voor het canvas en Es haar nachtrust.
Motoren
21:45 uur
Alle zeilen omlaag gedaan. Er is geen wind meer. We motoren 3,14 knopen vaart door het water op 300 Watt. Jammer dat we stroom tegen hebben. GPS snelheid 2 knopen.
De maan is nog niet op en er is een mooie sterrenhemel. De zee is in diepe rust. Ik hoor alleen zachtjes de elektromotor en de stuurautomaat.
Storing 74
03:00 uur
Als mijn wacht begint en ik Ester vraag hoe het was, zegt ze dat de dieselgenerator is uitgevallen met dezelfde storing (nr 74, te hoge koelwatertemperatuur) als in Marigot Bay op Saint Martin recentelijk.
“Hmm, zeg ik, hopelijk kan het op dezelfde manier opgelost worden als laatst. Anders hebben we een probleem”.
We hebben weliswaar drie batterij laadsystemen aan boord maar met hydrogenerator begin je niet zoveel bij windkracht één. En de zonnepanelen doen ook niks in het donker.
De regeltechiek begint al te piepen dat er ‘meer prik’ moet komen. Ester gaat voor in de punt slapen en ik zal eens kijken wat ik kan doen.
De vorige keer heb ik de connector op de bewuste temperatuursensor aangedrukt om het probleem te verhelpen en dit keer doe ik dat weer. Maar ik voel de connector niet verschuiven…
Als ik het schakelrelais van de generator weer activeer en het bedieningspaneel aanzet verschijnt de storing niet opnieuw. Het is starten lopen. Dat is fijn.
Koud hoor
Er komt weer 6 knopen wind en ik probeer te zeilen maar het lukt niet omdat de wind van achteren uit het westen komt. Na een nieuwe routering besluiten we noordwaarts te gaan. Maar ook met halve wind lukt het zeilen niet. De zeilen worden weer opgedoekt en ik ben koud geworden.
Het is ‘maar 23 graden’ en ik diep een warme trui op uit mijn kast. Het wordt al licht, de zon komt bijna op. De zee is de kalmheid zelve.
Vermoeiende blabberdag
13:15
Eindelijk kunnen we weer wat zeilen of motorzeilen. En af en toe alles omlaag omdat er niks is.
16:20
Het was een vermoeiende blabberdag. We hebben slechts 56 mijl gevaren.








