17:45 uur UTC-4
Het kan nog net voor het donker. De gennaker weghalen en de spinnaker zetten. Maar we moeten snel zijn en geen fouten maken.

We hebben geen andere keuze want er komt vanacht minder wind en we moeten ruime wind. Dit keer hebben we het geluk dat we een vlakke zee hebben. Anders had het niet gekund. Dan zijn de golven sterker dan de winddruk en begint de boel te slaan.

Wachtsysteem

20:00 uur
Wisseling van de wacht. Es gaat weer van 20 tot 23 uur en ik daarna vier uur. Het 3-4-3-4 systeem bevalt goed. Es is niet zeeziek gelukkig.

Blijf in de windstraatjes

We komen nu in de buurt van een hoge druk gebied en daarin is geen wind. Het is de kunst om in de juiste ‘windstraatjes’ te blijven. Onze routeplanner PredictWind moet daarbij helpen.

Zachtjes glijdt ons scheepjen door de nacht. We doen vier tot vijf knopen vaart bij acht tot tien knopen ruime wind.

02:45 uur
We hebben al geruime tijd stroom tegen en soms wel één knoop. Maar het gaat crescendo met de spinnaker. De lage golven komen nu scheef van achteren en dat geeft comfort, maar in een plotselinge windvlaag loeft het schip toch flink op. De spinnaker begint dan te klapperen.

NKE stuurauomaat

Ik sprint naar het roer om de automaat over te nemen en meer voor de wind te sturen maar de automaat hersteld zichzelf op het moment dat ik hem uit wil zetten.

03:00
Ester gaat op wacht. Onze NKE opperstuurman wordt ingesteld op iets zwaardere wind en het gebeurd daarna niet opnieuw.

Rompsnelheid acht knopen

06:00 uur
De wekker verstoord een goede slaap. Ester heeft een rustige wacht gehad en we wisselen. De wind neemt toe en we gaan even acht knopen, de maximale rompsnelheid van de boot.

Voor de zekerheid ga ik bij het helmhout zitten, maar het gaat goed. Helaas gaan we niet in plané (ski-modus). De hydrogenerator gaat aan, maar de wind neemt weer af. Hij stopt er nu gemiddeld 215 Watt in bij een snelheid van zes knopen. Dat is te weinig.

De bananen moeten op

Wat zal ik nu eens nemen voor ontbijt? De bananen moeten op, anders worden ze overrijp. Laat ik daar eens mee beginnen. Yoghurt met cruesli en bananen. Ja dat is lekker. Zolang de voorraad strekt.

Eten en drinken aan boord

Ester verzorgd de proviandering op de boot en ze kookt omdat ze daar goed in is. We hebben een flinke voorraad eten en drinken aan boord en kunnen het heel lang op zee mee uithouden. Es zegt wel eens dat we er mee thuis kunnen komen, maar of dat zo is weet ik niet.

We hebben aan boord geen vriezer en slechts één bovenlader koelkast. Er is dus een beperking wat we mee kunnen nemen. In de koelkast bewaren we sommige groenten, zuivelproducten, een fles limonade, een fles koud water, het nulbiertje van de dag etc.

Er kan ook groente en fruit buiten de koeling bewaard worden. Na twee weken zijn de verswaren wel zo’n beetje op. Maar niet getreurd we hebben heel veel in blik.

Can-King France

In Frankrijk kan je veel meer eten in blik kopen dan in welk ander land ook. Je begrijpt ,daar hebben we onze slag geslagen. Maar ook op de Frans Caribische eilanden hebben we deze ook weer aardig kunnen bijvullen.

Flessenwater bewaren we onder de vloer en dit gebruiken we eigenlijk niet. Dit is voor nood, voor als de watermaker uitvalt.

Zelf zoet water maken

De watermaker filtert het zout uit zeewater en pompt het in de 190 liter watertank. Sommige 50 voeters hebben wel 2.000 litertanks aan boord. Ik moet er niet aan denken 2.000 kilo. Vergeet het lichtweer zeilen dan maar.

Ester doet een schimmelwerende desinfectant (Hadex) in de tank. Hier zit ook wat chloor in. De tank wordt dan niet zwart van de schimmel maar het water is hierdoor niet zo lekker en je maag kan wat van streek raken.

Om het water goed drinkbaar te maken hebben we een waterfilter geinstalleerd en er is een aparte drinkwaterkraan bij de gootsteen geplaatst. Dit water is erg lekker. En we bewaren we ook koud in de koelkast.

Goed drinkwater is erg belangrijk aan boord. Vroeger zijn er heel wat zeelieden ziek geworden van slecht drinkwater. Daarom dronken ze liever rum :).

Ontwijk de hogedrukgebieden

09:15 uur
Nieuw waypoint in de kaart gezet. Met een bocht clockwise om het hogedruk gebied. Te veel naar rechts en je komt in de blakte.

10:40 UTC-4
Oatmeal ontbijtje. Lekker.

De klok vooruit

We passeren bijna de meridiaan 60 west. Dan gaat voor ons de klok een uur vooruit. Dat gebeurd in totaal vier keer deze tocht. Voor elke 15 graden westelijk één uur.

13:50 UTC-3
We zitten in de nieuwe tijdzone. Heb even op bed gelegen maar niet geslapen. Het is nog te warm (29 graden). Achterin hebben we beide raampjes open maar dan nog. Het wordt vanzelf kouder naarmate we vorderen.

Progressie

We zeilen nog steeds met de oranje spi en de progressie is met deze 130 m2 zeer goed. En daarmee wordt de routing ook meer betrouwbaar. We hebben een maximale snelheid gelogd van 10,4 knopen. Ik verwacht deze zeildag boven de 140 mijl te komen en dat begint er op te lijken.

Halo

16:20 uur nieuwe tijd 1 uur vooruit
We hebben op dag 4 138 mijl gevaren. In de middag zien we een halo om de zon. Dat betekent niet dat het weer heilig wordt maar eerder onbestendig. We zeilen nu nog met de spinnaker maar dat doen we vanavond maar niet veiligheidshalve.

Ocean passage SV Just Fantasy

Leave a Reply

Waar zijn wij nu? Volgend vertrek!

Volgend vertrek: 29 juni 2026 | van: A Coruña – Spanje | Naar: Bilbao – Spanje. Nog vier plaatsen vrij.

Zeilen

Geniet van de unieke zeilcapaciteiten van een licht verplaatsend jacht. Beleef de sensatie van een planerend jacht.

Ontspannen

Aan het eind van de dag, voor anker, aan een meerboei of in historische havens.

Ontdekken

Wandel langs adembenemende kusten.
Ontdek historische navigatieroutes.
Bezoek afgelegen eilanden.