15:20 uurUTC-4
We hebben op dag twee 122 mijl gevaren. Dat is niet slecht omdat we zoveel last van de windstiltes in het buiengebied hebben gehad. Geen stabiele wind dus.
Maar nu wel. Onze vaart is 6+ knopen. Als de wind zo blijft kunnen we op dag drie wel 150 mijl pakken. Het zeilt veel fijner zo. 14 tot 18 knopen wind voorlijk van dwars.
Maximale snelheid
Ik doe mijn best om continu de maximale bootsnelheid te halen. Alles wordt daarom regelmatig bijgesteld. De wind wordt nauwlettend in de gaten gehouden. Ik zit dus eigenlijk in een wedstrijdmodus.
Dat moet ook wel want anders klopt de routering niet. Die gaat ook uit van de maximaal haalbare snelheid. En deze heb ik al terug gesteld naar 80%.
De afgelopen dagen zaten we vrijwel continu onder de verwachtte bootsnelheid van PredictWind. Maar deze houdt geen rekening met de buien en windstiltes. Sterker nog, ze kwamen in geen enkel weermodel naar voren.
Nu is de wind stabiel en gaan we kijken of ik de verwachte snelheden kan bereiken.
Ester en ik liggen in de de kooi als we geen wacht hebben. Dan blijf je goed uitgerust. Gelukkig is Ester tot nog toe redelijk fit. Daar zijn we heel blij mee,
Lekkage
Ik heb net de bilge voor bij de accubak gecontroleerd en daar stond verdorie weer een halve puts water in. Droog gemaakt. Ik zie het zoute water uit de standpijp omlaag sijpelen. De andere bilges zijn netjes droog. Ondanks al mijn Sikaflex pogingen is het nog steeds niet dicht. Op de Azoren maar weer kijken en voorlopig elke dag wegdweilen.
23:13 uur
Ik ben weer aan de beurt. De wind zwakt af naar zeven knopen, maar we zeilen nog 3,5 knoop. Gelukkig is de zee, in tegenstelling tot gisteravond, nu vlak. De golven breken de snelheid niet en de zeilen behouden hun vorm wat ook weer goed is voor de vaart.
SV Asem inhalen
Voor ons zeilt het Belgisch jacht Asem. Die halen we langzaam in, maar we moeten er wel ons best voor doen. Het liefst passeren we ze morgenochtend. Kunnen we mooi foto’s van elkaar maken en uitwisselen. Hurry-up Asem.
24:00 uur
Het nachtzeilen is vandaag werkelijk fantastisch. Een vlakke zee, goed maanlicht en goed zicht, een temperatuur van 26 graden en bij 8,5 knoop wind toch nog een vaart maken van vijf knopen.
Af en toe even op het voordek kijken hoe de zeilen staan. Het is genieten.
Superheld G0
Onze gennaker is een superzeil. Het is eigenlijk een G0, een combi tussen een gennaker en een Code zero. We zijn in 2024 met enkel en alleen dit zeil van Ramsgate UK naar Den Helder gezeild omdat ons grootzeil wat schade had.
06:00 uur
Nog een beetje slaperig. Om tien uur nog een keer slapen. De Asem is nog niet ingehaald. Nog 2,2 mijl te gaan. Es heeft een paar leuke foto’s van de zonsopgang gemaakt.
Ontmoeting met SV Asem
09:50 uur
Net Wybe en An van Belgisch zeiljacht Asem ingehaald. Even een ommetje gemaakt voor de foto’s. We hebben prachtige foto’s van Wiebe en An ontvangen.
13:00 uur
Lunchtijd. Es heeft heerlijke wraps gemaakt met verse groenten, gerookte bonenmix en paprikasalsa. Wat is dat lekker.
Om 15:20 is het einde dag 3. We hebben 118 nautische mijl gelogd. Het was een aangename zeildag. Asem doet het goed en zit 6 mijl achter ons.









