Op 70%
18:15 uur UTC-2
Omdat we heel zuinig zijn geweest met elektriciteit en onze hoofdbatterij nu op 70% zit trakteren wij ons op een warme maaltijd. Het moet natuurlijk wel weinig elektrische bereidingstijd vragen, en dan komen we wederom uit op een warme bonenwrap. Het smaakt prima.
Eigen batterij
De wind lijkt nu te gaan liggen en dat is goed voor onze nachtrust. Straks maar even op de radar kijken of we een groter voorzeil kunnen zetten. Maar ik wacht eerst een uur want ik heb geen zin om even later weer kleiner te gaan. Ik moet tenslotte ook op mijn eigen batterij letten.
01:03 uur
De wind is nu stabiel rond de 230 graden en een comfortabele 19 knopen. De condities zijn inderdaad goed om te slapen. Buiten heb ik nog niks hoeven doen met de zeilen.
Starlink tegoed moet op
Binnen heb ik de vaat afgedroogd. Onze nieuwe Starlink maand begint de 20e en omdat onze Gb nog lang niet op zijn ben ik nu veel foto en video materiaal naar de mediamap van onze website aan het uploaden. Als het niet verbruikt wordt zijn we het kwijt.
Tot nu toe is het een saaie wacht en daar houden we van tijdens de nacht.
Kiezen tussen Comfort en Snelste Route
15:00 uur
Nu we dichterbij de Azoren komen twijfelen we even over een belangrijk selectiecriterium in PredictWind. Je kan kiezen voor Comfort of Snelste route. Snelste route is, in dit geval, bijna rechtstreeks koers doel. Comfort is met een omweg via het oosten.
Stormgebied ontwijken
Voor het navigatiegebied noordelijk van ons is nog steeds een stormwaarschuwing van kracht met slechte zee, maar dat loopt op zijn eind. De kortste route is 1 dag sneller. We kiezen toch voor comfort en dat is viereneenhalve dag varen. In een Noforeignland-chat met Shifting Sands verneem ik van Alexis dat zij wel door het stormgebied noord-noordoost gaan. Wij varen door op de koers van rond de 100 graden.
16:10 uur
We hebben vandaag 162 mijl gezeild.




