De bolle oranje
16:18 uur UTC-2
Als we op het punt staan om de spinnaker te hijsen bellen de kinderen voor een videocall. We vragen even uitstel en hijsen de bolle oranje.
Plotseling straat er twintig knopen wind en de autopilot heeft het moeilijk. We grijpen in en stellen de stuurautomaat in op krachtige en ruime wind. Dan doet hij het probleemloos.
In plané met 10-11 knopen vaart
Met een vaart van 10 – 11 knopen planeren we over de golven. Ester gaat binnen videobellen en ik luister mee naast het roer. Voor het geval de automaat het niet aan kan. Maar hij doet het uitstekend.
Na het videogesprek is er nog steeds windkracht vijf. Dit is iets te veel wind om ‘s nachts te spinnakeren en we doen hem weer omlaag en gaan met de gennaker verder.
Buien en minder vaart
06:38 uurtr
Afgelopen nacht hebben we vanwege buien de gennaker een paar keer weg moeten draaien. De regenwolken kwamen uit het zuidwesten en gingen in dezelfde richting als Just Fantasy. En ook nu is het rondom buien. We hebben hierdoor beduidend minder vaart gehad.
Als de bui ten noorden passeert of over ons heen gaat heb je snel 10 knopen extra wind. Gaat hij ten zuiden langs dan kan je er al snel zes tot acht knopen vanaf trekken.
Hydrogenerator presteert minder
Helaas produceert de hydrogenerator de afgelopen dagen ook maar op 50%. Een inspectie met de Insta (onderwater)camera doet blijken dat er inderdaad wel wat Sargasso wier op de saildrive zit maar de propeller draait goed. Oceanvolt heeft zojuist even ingelogd en de propellorspoed voor het genereren aangepast.
Zeiljacht Yuna
We zaten vannacht ook weer met zeilschip Yuna in ons windstraatje. Pieter nam contact op tijdens Ester wacht en benoemde dat ze net als ons zover omvaren vanwege de hogedrukgebieden en de depressie welke noordelijk van ons komt.
Overnight oatmeal
Ester heeft mijn Oatmeal in de koelkast staan. Ik hoef alleen de geraspte appel en agavesiroop maar toe te voegen.
Wind zoeken bij de buien
08:00 uur
Er is weinig wind en er komt een bui aan op 7 uur. Nu gijpen we express om er in terecht te komen. Eerst zeilen we 30 graden wat eigenlijk te noordelijk is. Maar als verwacht ruimt de wind en nu zeilen we 60 graden wat mooi is. En er komt helaas weinig extra wind.
11:00 uur
Om elf uur komt er een bui en we wiselen de gennaker voor de genua. Wat aanvankelijk een bui lijkt wordt een hele middag met buien en windvlagen en windschiftingen tot 45 graden. Er is een hele vervelende korte golfslag en de automaat heeft het moeilijk. Ook om de batterij te sparen stuur ik veel met de hand.
Reeflijn haakt in lazybag
Er komt opnieuw een donkere regenwolk. Als we een rif in het grootzeil zetten haakt de reeflijn achter om de balein van de lazybag (zak waar je het grootzeil in op bergt). We zetten het rif toch waarbij de lazybag stijf op de giek wordt geknepen.
Probleem oplossen
We wisselen de gereefde genua voor de kleinere stagfok en nu gaan we aan de wind om het grootzeil te laten zakken. Met de stagfok ligt JF stabiel in de vervelende golven. Nu kunnen we achter bij de giek komen om de lijnen goed te doen en het grootzeil opnieuw te hijsen.
Daarna stuurt de automaat goed met de stagfok en één rif in het grootzeil. We krijgen windvlagen van 33 knopen.
Pas als het schip goed getrimd is kan de stuurautomaat het handelen. Je begint altijd met de zeiltrim.
Te laat gereefd
Door alle windstiltes ben je soms geneigd om pas laat zeil te minderen. Dit komt omdat we vaak zeil hebben geminderd en er geen extra wind komt. Af en toe zijn we te laat met reven en dat was vandaag het geval.
Ons mooie routering systeem PredictWind laat niets zien omtrent dit front en de windeffecten. Op de Bracknell weerkaarten zien we dat dit het koudefront is van de depressie noordelijk van ons. De depressie waardoor we zover zuidelijk varen.
Springende walvis
In de middag zie ik 500 meter aan bakboord zeewater ver omhoog spatten alsof een golf op de rotsen slaat. Wat vreemd, zou daar een container drijven waar een golf op breekt?
Maar nee, even later weet ik het. Er springt een walvis 🐳 hoog uit het water en zijn bommetje maakt een flinke plons.
Geen passaatwind maar depressies en hogedrukgebieden
Ja, het is even wennen. Na maandenlang vrijwel constante passaatwind wordt het weer nu als weleer bepaald door depressies en hogedrukgebieden.
17:20 uur UTC-2
We hebben vandaag 155 mijl gezeild.






