Onverwachte gijp
19:30 uur UTC-2
De golven zijn steil en kort en we hebben onverwachts een gijp. De preventerlijn houdt aanvankelijk de giek maar breekt waardoor de giek tegen de bakstag aan de andere zijde slaat.
Au
Ester komt aan dek en ik vraag haar de bakstag te ontgrendelen. Dit is niet verstandig van mij. Als ze dit doet zwiept de lijn namelijk omhoog en slaat in haar gezicht. Het doet pijn en even later heeft ze een dikke lip.
We wisselen het wachtschema en ik zeil vanaf nu tot 24:00 uur. Kan Es lekker slapen en bekomen van de schrik.
Zo vroeg licht?
04:30 uur
Wat is dit? Het wordt al licht. 05:24 uur zonsopkomst. Dat is erg vroeg. De langere zomerdagen worden zeer gewaardeerd. Die heb ik wel gemist.
07:50 uur
Ester haar bovenlip is nog een beetje dik maar de schade lijkt mee te vallen.
Koers doel
We zeilen recht op het eiland Faial af. Nu even geen omwegen meer. Dat zijn we inmiddels wel een beetje zat.
We gaan voor Snelste Route
In de routering kan je kiezen voor COMFORT en SNELSTE ROUTE. Je begrijpt het, we zijn afgestapt van Comfort.
En met een goede reden. Er zijn geen stormwaarschuwingen meer. Het stuk wat er nu zeilen heeft een comfort waarschuwing in PredictWind in het COMFORT-model, maar het valt reuze mee. Het zeilt nu fantastisch. Slechts af en toe een stuiter op de boeg.
Als het meezit zijn we er in vier dagen.
Weer brood eten
12:20 uur
Omdat de hoofdbatterij inmiddels op 81% zit heeft Es voorgebakken broodjes in de oven klaar gemaakt en daarbij ook nog eens thee gezet. Jahaa, dit is een traktatie. Vastentijd is over.
Ons koersdoel routering bevalt goed. We hellen en rollen nu wat meer en af en toe slaan we een golf plat (paaltje pikken) maar het zijn geen heipalen zal ik maar zeggen.
Veel kortere route
Op de foto zie je ons oude waypoint 0412 en de nieuwe rechtstreekse route welke een stuk korter is geworden. We varen nu rumpline. Onze snelheid is nu ook de snelheid waarmee we ons doel naderen (VMG), en dat is zeer motiverend.
In de nieuwe simulaties slingeren de acht routes nog steeds maar voor de eerste dag liggen ze redelijk in de buurt van onze rumpline. Dat lijkt dus OK.
De blauwe en paarse vlekken in de routering verschuiven toch steeds, en om daar drie dagen vooruit op te anticiperen lijkt me niet verstandig voor nu.
Hopelijk geen blabberzeilen
Ik hoop van harte dat we geen ‘blabberdag’ voor de Azoren krijgen. Zowel dan ga ik naar de dieselgenerator kijken. Zou mooi zijn als ik het kan fixen voor aankomst.
En als hij het doet zouden we eventueel door het laatste windstille gebied kunnen motoren. We hebben nu vanzelf plenty diesel ‘over’.
We hebben deze zeildag 149 nm gevaren.






