Een grijze dag
18:00 uur UTC-2
Phoe, wat is de zee en de lucht grijs vanmiddag. En het is 21 graden en het miezert ook nog eens een keertje. Het lijkt de Noordzee wel. In de Cariben verlangde ik wel naar koelte, maar nu is het stiekem toch wel een beetje andersom.
Overstap op Snelste Route
Es maakt warme bonen wraps, want dat is makkelijk en het is wat minder comfortabel sinds we zijn overgestapt van ‘comfort’ naar ‘snelste route’. Ik denk dat deze nieuwe routing modus wel twee dagen scheelt. Misschien hadden we eerder moeten overstappen.
Krijgen we nog blauw?
Morgen krijgen we een hogedrukgebied en vast ook een blauwe lucht. Zouden we op de Azoren ook nog van die mooie blauwe baaien krijgen als in de Cariben?
23:30 uur
De wind is als verwacht verder afgezwakt naar 14 knopen als mijn wacht begint. Ester heeft de stagfok al verwisseld voor de genua. Ik haal ‘rif nul’ uit het grootzeil. Dat wil zeggen dat ik het van vlak naar hol trim.
Een hol zeil heeft veel meer power dan een vlak zeil en bij weinig wind wil je veel vermogen (snelheid). Bij harde wind heeft de wind juist te veel vermogen en wil je een vlak zeil opdat je minder scheef gaat maar wel snelheid maakt.
‘Rif nul’ verwijderen gebeurt door de achterstag, de onderlijkstrekker, en de grootzeilval te ontspannen en vervolgens de trimlijnenen in het onder- en achterlijk aan te trekken. Ook de boomvang (giekneerhaler) wordt wat losser gezet.
Daarna wordt de genua ingerold en de gennaker uitgerold. Onze snelheid gaat van vijf naar zeven knopen. Kijk dat heeft een goed gevoel. Als de wind naar vijftien knopen toeneemt gaan we zelfs 8 knopen. Dat is de maximale rompsnelheid van ons schip als het niet planeert. Even later bij 17 knopen wind gaan we in plané.
Veel zeiltrim mogelijkheden
De trim-mogelijkheden op de JPK zijn enorm, en ik beleef er veel plezier aan dit maximaal te benutten. In combinatie met de hoogwaardige 3Di North Sails zeilen is het helemaal mooi.
We gaan sneller dan de routing maar er is ook wat meer wind als verwacht. De vervelende golven zijn al een tijdje weg en het zeilt fantastisch.
Leermeester
In het wedstrijdzeilen leer je pas echt wat het effect van zeiltrim is. Ik heb veel geleerd in de IFKS (Open Friese Kampioenschappen Skûtsjesilen) en met dank aan schipper Peter de Koe. Hij had een enorme competitiedrang; ‘Als we op de kop sneller zeilen dan zeilen we ondersteboven’, was zijn slogan.
En ook in de wedstrijden op zee, gezeild aan boord bij mijn broer Wytse (en Jaap,) heb ik ervaring opgedaan.
Het is moeilijk om niet wedstrijd te zeilen
Wedstrijdzeilen is vijf keer zo leuk als gewoon zeilen. Ook nu kijk ik in de zeilapp ‘Noforeignland’ hoe we het doen ten opzichte van de andere plezierjachten om ons heen. Het is moeilijk om niet wedstrijd te zeilen. Maar we kijken wel naar de risico’s. We willen de boel natuurlijk heel houden en het moet voor Ester ook leuk blijven.
Wind bestellen
06:00 uur UTC-2
We belanden in het windarme gebied. Maar tot nog toe lukt zeilen nog steeds. Als de windrichting maar wat constant en in deze hoek blijft is het OK. En graag niet minder wind. Waar kan ik dat bestellen?
Sneller dan de wind
08:15 uur
Altijd leuk, sneller zeilen als de wind. It’s magic.
Reparatie Fischer Panda?
12:00 uur
Impeller in Fischer Panda generator vervangen. Afgebroken schoepbladen uit impellerfilter gevist. Nog steeds hetzelfde alarm. Hij gaat uit op te hoge temperatuur. Alle koelwater afsluiters zijn open. Zou niet weten wat het is.
We moeten het met de zeilen doen
13:05 uur
Wind is weer ingezakt. Het schiet niet op. Moeten het met de zeilen doen. Laatste stuk zal vast weer langer duren :(. We zien andere jachten op de motor wegvaren.
17:20 uur
Deze dag 119 mijl gezeild.






