Zonder fornuis
“Kan je ook eten maken zonder het fornuis te gebruiken?” vraagt Piet. Onze dieselgenerator heeft kuren. We willen daarom onze accu’s zo vol mogelijk zien te krijgen met zon en water energie om niet in een noodsituatie terecht te komen. Dat gaat sneller als we onze energiecomsumptie tot een minimum beperken.
Dus kan dat, (lekker) eten zonder gebruik te maken van het fornuis terwijl we ook al ruim twee weken op de oceaan rondzwerven? Leuke vraag!😁
Eten, voorbereiding is alles
Op zee kan je niet snel even naar de supermarkt om een vergeten doosje eieren te halen of een pizza laten bezorgen. Je moet het doen met de gehamsterde voorraad en wat creativiteit. De stelregel is om genoeg eten mee te nemen voor twee keer de geplande reisperiode plus nog een beetje extra, voor het geval dat.
Niet te weinig
Ik ben altijd bang tekort te komen, dus mijn ‘beetje extra’ is genoeg voor nog eens 16 dagen (onze oorspronkelijke reisperiode). En dat komt nu goed uit! Al vanaf vertrek speur ik in supermarkten naar lang houdbare producten en etenswaren die makkelijk te bereiden zijn. Het liefst met veel variatie en ook nog lekker.
Hamsteren
Dat laatste is bij onbekende producten natuurlijk niet altijd zeker. En daar zit dus wel eens een miskleun tussen! Dat hamsteren is nu een uitkomst. Veel conserven, zelfs aardappels in blik, (waar ik me eerder van afvroeg waarom je die zou kopen) tot aan havermout, zakken Hak groentenmixen en een flink aantal verpakkingen wraps.
Het menu
Na twee weken onderweg zijn de verse spullen wel een eind op, maar we hebben nog steeds een aardige voorraad appels, Romaanse sla, paprika, tomaten, uien en winterwortel. Voor het ‘koude menu’ hebben we nu ‘Overnight Oats’ (koude havermout), wraps met allerlei groentenmixen, salades (aardappel, couscous, wortel) aangevuld met snacks zoals droge worst, noten, crackers en chocola. Helaas zijn we door onze voorraad yoghurt en eieren heen, die konden we niet krijgen met een lange houdbaarheidsdatum voor vertrek. Die moesten dus als eerste worden opgegeten. Maar kortom we redden ons wel en met lekker eten blijft de stemming aan boord op peil!
17:20 uur
We zijn vandaag 45 graden west gepasseerd en daarmee in de tijdzone UTC-2 beland.
Vandaag hebben 166 mijl gevaren.






