Halo betekent regen
17:15 uur 6 mei
We komen in het buiengebied waar de halo ons een dag eerder voor gewaarschuwd heeft en zeilen een donkere wolk tegemoet. We weten wel ongeveer wat we kunnen verwachten maar het overtreft onze verwachtingen. Het wordt een ware zeilcarrousel.
Veiligheidshalve trekken we één rif in het grootzeil. De genua laten we staan. Die kunnen ook rollend reven, en voor de wind zeilt dat dan wel goed bij harde wind, is het idee.
We hebben de stuurautomaat op TWA staan. Dit betekent de boot dezelfde hoek behoudt ten opzichte van de windrichting. Als de wind plotseling draait, dan draai je mee zonder dat je de zeilen moet verstellen.
Zeilcarousel
Maar in het grote buiengebied zitten meerdere cellen met allemaal hun eigen windregime. Op een gegeven moment draaien we 180 graden, dus terug van waar we weg komen. Ik zet de stuurautomaat daarom op kompaskoers en hiermee houdt hij richting ongeacht wat de wind doet.
De wind draait in dit gebied twee keer de klok rond. De zeilen worden elke keer aangepast aan de windrichting en als de kompaskoers niet bezeild is pas ik deze aan. Dit gaat beter. en we gaan ondanks het bijzondere weer vooruit.
Veel regen
Er komt heel veel regen en we sluiten de companionway (ingang). In mijn natte short en zwemvest krijg ik het koud. Het is ineens maar 20 graden. Ester is bezig met de voorbereiding van het eten en kijkt af en toe even hoe het gaat met de verzopen kat. Ze stelt voor een zeilpak aan te doen. Ik vervang de natte kledder als het even rustig is voor droog spul en mijn zeilpak. Man, het is wel heel lang geleden dat ik die aan heb gehad.
Er zijn momenten zonder wind gevolgd door (plotseling) veel wind. Het is hier een ware zeilcarrousel. Dat rif in het grootzeil was een goed besluit. Maar met de genua in 7 Bf aan de wind zeilen is wat minder. Maar ja, het is een consensus. De wind is ook wel eens weg of licht en dan werkt de genua goed maar de stagfok niet. Wanneer er echt te weinig wind is om te zeilen zetten we de motor aan op 300 Watt opdat de automaat kan sturen en indien mogelijk motorzeilen we.
Een uur later beland zeiljacht Yuna ook in de carrousel ziet Ester op de plotter en zij zeilt plotseling ook weer terug :). Haha.
Ester zeilt wederom de eerste avondwacht, van 8 tot 11. Het weerlicht in de verte maar er is een stabiele en mooie wind. De radar wordt nauwlettend in de gaten gehouden om regenwolken te zien. Er is een halve maan wat ook redelijk zicht op de lucht geeft.
Meer wind
Als de wind plotseling 30 graden draait ga ik even buiten kijken of ik kan helpen. Er is een grotere donkere wolk aan stuurboord en de genua wordt snel gewisseld voor de stagfok. En dat is mooi op tijd want even later zeilen we hiermee acht knopen. In de windstoten hebben we windkracht acht.
Een flotielje valt uiteen
Bij aanvang van mijn tweede nachtwacht zie ik de Ilovent terugkomen. Deze catamaran zeilt bijzonder snel en ook goed aan de wind. We moeten een versnelling hoger en met vol grootzeil en genua lopen we weer uit. Af en toe gaan we in plané. De Yuna wordt in ons kielzog achter gelaten. De flottielje dunt uit.
Sssjjj, lekker slapen
Wat zeilt het mooi deze nacht. Ssssjjjj …. glijden we over de golven. Dit is een geluid waar ik goed op kan slapen en het voelt nadien veel beter.
Interessante routing
In mijn tweede wacht is de routing interessant. Er zijn zes weermodellen welke noord gaan en twee gaan oost, en één daarvan is PWE welke in dit gebied goed staat aangeschreven. We krijgen gebieden met weinig tot geen wind en mijn interesse is deze, zo goed als het kan, te omzeilen of doorzeilen.
Ik ben benieuwd wat Ilovent gaat doen en stuur een berichtje naar hem in de Noforeignland zeilersapp. Er komt geen reactie en ook niet op een marifoonoproep. Ik bespreek het met Es. De PWE route is ook beduidend korter en de aankomst, al zegt dat nog niets, anderhalve dag eerder.
We nemen de gok
We nemen de gok, gijpen en maken de spinnaker klaar. In 25 minuten hebben we de zeilen gewisseld en we maken hiermee wel zes knopen vaart in negen knopen wind.
Deze koers zeilt veel beter omdat we meer vierkante meters hebben en, ook belangrijk, de golven scheef van achteren komen en iets minder dwars. Hierdoor worden de zeilen minder verstoord en behoudt je snelheid.
Met tevredenheid over het eerste resultaat zijn we benieuwd of Ilovent ons straks ook gaat volgen. Maar zij houdt koers noord. De flottielje is uiteen gevallen.
We houden ze in de gaten
Ilovent is een goede opponent voor ons. Wie gaat dit schaakspel winnen? We houden ze via Marine Traffic en Noforeignland in de gaten.
16:20 UTC+3
We hebben vandaag 126 mijl gezeild.




