Zeilen naar Terceira

Zeilen naar Terceira, dat proberen we. De wind is zwak en komt uit vele richtingen. We trachten over stuurboord de goede richting op te gaan. En dat lukt wel een beetje. We gaan sneller dan de wind.

Voorspellingen

Vanmiddag komt er meer wind aldus Windy. De PredictWind voorspelling van vanmorgen was helemaal abuis. Windy en Windfinder geven een iets correcter beeld.

We schuiven met een snelheid (langzaamheid is een beter woord) van één knoop langs de kust van São Jorge. Het wordt vast een latertje vandaag, maar gelukkig is het lang licht.

Geen energie om te motoren

We hebben de dieselgenerator nog even geprobeerd omdat het vandaag niks is met de zon en hydro (Dünkelflaute) maar hij stopt wederom na drie minuten.

De nieuwe temperatuursensor is inmiddels bij marina Ponta Delgada op Sāo Miguel aangekomen. Omdat deze haven geen plaats heeft vanwege de ARC zeilrally laten we het doorsturen naar Terceira. We slaan Sāo Miguel dan waarschijnlijk over.

We zeilen met de gennaker bak, bijna voor de wind, TWA 175 graden (ware windhoek). Dit hebben we nog nooit eerder geprobeerd. In lichte wind en met weinig golven gaat het goed.

Inreven of meer zeil

16:14 UTC
Ester ligt lekker te pitten. Aan de oostkant van Sāo Jorge verdwijnt de wind op het moment dat ik inreven overweeg. Ben nu op minimum vermogen aan het motoren met zeilen omlaag. 250 Watt geeft nog een waterspeed van 3,3 en een gps speed van 2,5 knopen. We wachten op wind maar die komt voorlopig niet volgens Windy.

De wind speelt een spelletje

Terwijl ik deze alinea tik is de wind van noord naar zuid gedraaid en hebben we al weer 5,3 knoop. Ik zal de gennaker maar weer eens uitdraaien. Oh nee, toch niet. Nu weer 1 knoop wind. Ja, je wordt er wel een beetje gek van. Zou ook op bed kunnen gaan maar er zijn hier veel bootjes van pleziervissers. Straks moeten we maar wachten gaan draaien. Een dagtocht wordt nachtwerk.

Op het einde van de dag toch nog goeie wind en om tien uur gaan we voor anker. Dan boot opruimen, een biertje en een snack.

We hebben 56 mijl gezeild in zestien uur tijd. Een gemiddelde van vier valt me alles mee omdat we zo weinig wind hebben gehad en merendeels van achteren.

Een mooie historische stad

In de ochtend zien we de mooi historische stad Angra do Heroismo, enkele bekende buren voor anker en de mooie baai.

7 juni

Angra do Heroismo

De naam Angra do Heroismo van de hoofdstad van Terceira is letterlijk vertaald “Baai van de heldenmoed”. De inwoners zijn trots op het heldhaftige verleden van hun stad. Iets wat blijkt uit hoe zorgvuldig de stad bewaard is gebleven. En ook bijzonder, Angra is ooit ook de hoofdstad van Portugal geweest.

De stad ziet er erg mooi uit vanuit de baai en we gaan op een eerste verkenning. Onze rubbersloep wordt te water gelaten en haar elektrische roeimachine brengt ons bij de dinghysteiger in de door grote muren omringde veilige jachthaven. Angra is een prachtige en typisch Portugese stad met oude mozaïek pleinen, kobbelstenen straten en historische gebouwen.

Vasco da Gama

Ik grijp mijn kans en ga met Vasco da Gama op de foto. Deze beroemde Portugese navigator en ontdekkingsreiziger heeft in 1499 Terceira aangedaan nadat hij terugkwam van zijn eerste ontdekkingsreis naar het oosten (India).

Da Gama is op zijn derde ontdekkingsreis aan malaria overleden, en zijn stoffelijke resten zijn in het Jerónimos klooster te Belem (Lissabon) begraven.
Wij zijn ingeënt tegen de ziektes waar men destijds onderweg aan overleed. De risico’s waar men vroeger, op zee en aan land, aan bloot werd gesteld zijn minstens honderd maal hoger dan nu.

Door een mooi weidepark met speeltoestellen lopen we naar de berg Monte Brazil en bekijken de buitenkant van Fortaleze Sāo Joāo Baptista. In dit fort zijn soldaten gelegerd en bij de entree schud de poortwachter zijn sterke vinger ten teken dat we niet naar binnen mogen, dus dat doen we dan maar niet.

Wat wij ontdekken

Terug op het mooie dakterras voor de haven bestellen we een koffie en een thee en daarbij ontdekken wij de heerlijkheid van tot nog toe onbekende Portugese ijssmaken.

Dagelijkse dingen

8 juni

Dit is een dag voor de dagelijkse dingen. Ester gaat kleding wassen. Ik zoek iemand die onze dieseltank kan vrijmaken van dieselbug. En dat wordt in de middag gedaan. Ook probeer ik een transport te regelen voor de temperatuursensor, welke is afgeleverd op het andere eiland Sāo Miguel, naar hier. Dat lijkt in eerste instantie makkelijker dan gedacht. Ik laat het maar even voor wat het is.

Aan het werk bij het havenkantoor

Es belt of ik even op de spullen kan passen opdat ze kan douchen. De marina was- en douchegelegenheid is voor bij het havenplein. Ik neem mijn laptop mee en ga bij de lege receptiebalie werken. Iedereen denkt dat ik havenpersoneel ben, groet mij netjes en ik help enkelen met uitleg over de wasmachines. Als de havenmeester binnenkomt vind hij het wel goed dat ik hier zit en als ik vertel dat ik al drie mensen heb geholpen glimlacht hij.

Gevaarlijke stierenloop

We hebben afgesproken met Kitt en Alexis van Shifting Sands om vanavond naar de stierenloop te gaan en daarna te dineren. Het is drie kilometer wandelen naar het spektakel, maar ter plekke vernemen we dat vanwege een politiestaking de happening niet door gaat. We overleven dit spektakel dus met glans en lopen weer terug naar Angra. De wandeling is goed voor de eetlust.

O Cachelote

Alexis heeft restaurants ‘O Cachelote’ gegoogled. Van buiten ziet het er niet bijzonder uit, maar dat is het zeker wel. Van mij krijgen ze een Michelin ster. We hebben er een zeer verzorgde en uitgebreide schaaldieren zeeschotel gegeten. Man, wat was dit lekker. En we hebben een zeer gezellige avond gehad met de Sands.

CTT Envio Online …

9 juni
Op internet probeer ik met de CTT Envio Online het transport van de sensor te regelen. De website loopt steeds vast maar uiteindelijk lukt de betaling wel. Echter er volgt geen e-mail met postlabels. Vanochtend probeer ik het op het lokale CTT postkantoor. Het is echter onmogelijk het transport te regelen. We moeten dus toch naar Sāo Miguel zeilen. Transport en bezorging van onderdelen blijft toch een van de grootste problemen onderweg.

Jardim Duque de Terceira

We doen nog de nodige boodschappen en in de namiddag bezoeken we het hele mooie stadspark, annex botanische tuin, Jardim Duque de Terceira.

El Presidente

In de stad staat op elke hoek van de straat een politieagent. Een man wordt nabij het centrale plein Praça Velha tegen de grond gewerkt, geboeid en afgevoerd. Op het plein is hoog bezoek, volgens ons de president. Hij is vriendelijk naar iedereen en schudt handjes. De mensen kijken naar hem.

Morgen is het 10 juni, de nationale feestdag van Portugal. Er zijn podiums in de stad neergezet en het wordt vast gezellig.

De Nationale feestdag van Portugal

Toen we ons aanmelden bij het havenkantoor ontvingen we een mooie vlag ter ere van de nationale Portugese feestdag. Of we deze vlag op 10 juni willen hijsen. Dat willen we wel.

10 juni is De Nationale feestdag van Portugal. Ik google wat de achtergrond hiervan is en vind dit:

Luís de Camões

Bij koninklijk decreet riep koning Luís I 10 juni in Portugal uit tot “Dag van Nationaal Feest en Groot Gala” ter herdenking van, in dat jaar, de 300e verjaardag van de hypothetische sterfdatum van Luís de Camões, 10 juni 1580.

Ze vieren zijn sterfdag en niet zijn geboortedag. Je zou zeggen dit zal dan een ongekend slechte dichter zijn geweest.

Maar nee, Luís Vaz de Camões was toch ‘een goeie gozer’. Hij schreef het epische gedicht ‘Os Lusíadas’ , dat de Portugese ontdekkingsreizen van Vasco da Gama van de zestiende eeuw bezingt, die het land roem en rijkdom brachten.

De titel betekent letterlijk “De Lusitaniërs” of “De mensen van Lusitanië”. Lusitanië was de Romeinse naam voor een gebied dat grotendeels overeenkomt met het huidige Portugal.

Ze schieten op ons

Als we (op 9 juni) op bed liggen horen we plotseling harde knallen als of er met kanonnen vanaf de kantelen op ons wordt geschoten. Maar nee, gelukkig, we worden gespaard.

Vanaf de stadsmuur wordt een prachtig mooi vuurwerk afgestoken en wij zitten hier in de baai echt op de eerste rang. Prachtig. Gelukkig staat de wind niet onze kant op want sommige brandende delen komen tot op de grond. Als het vuurwerk ten einde is klinkt er gejuich en het getoeter van auto’s en scheepshoorns.

Wat is er te doen?

10 juni
We zijn klaar voor het feestgedruis en varen met de rubbersloep naar de wal. In de stad is tot onze verassing niks te doen. Geen muziek, straatkunstenaars, of kraampjes. Het is ook niet drukker als gisteren. We slenteren door wat straten waar we nog niet geweest zijn en eten onze boterhammen in het mooie stadspark.

Dan gaan we naar het Terceira museum wat er direct achter ligt. Er zit ook een kerk aan vast. Het museum heeft verschillende exposities. Van de ontdekking, de bewoners en de politieke situatie door de jaren heen, de anjer-revolutie in 1974 en de aardbeving in 1980.

Jan Huygen in de ton

We stuiten er ook op de naam Jan Huygen van Linschoten. Jan Huygen … we moeten direct aan het kinderliedje Jan Huygen in de ton denken. Zou de reiziger Jan Huygen uit Linschoten dezelfde zijn geweest? Ik vraag het Chat en hij ziet wel een verband, maar het is niet bewezen.

De entree van het museum is slechts twee euro en het museum is leuk om te bezoeken.

Maar we moeten nu naar huis want we zijn uitgenodigd voor een diner op SV Shifting Sands.

Dwarrelende boten

12 juni
Er is geen wind en de geankerde boten gaan dan ‘dwarrelen’. We komen wat te dicht bij onze buurman en hij lag hier eerst, dus we moeten verkassen. Er is plek zat en we gaan wat dichter bij de haven liggen. Er liggen ongeveer twintig jachten voor anker in de baai.

Op Saint Martin is het laatst rvs gepoetst en het begint al weer, dus ga ik poetsen op het voordek. Rond lunchtijd stop ik. Morgen maar weer een stukje.

Monte Brasil

Deze middag gaan we wandelen op Monte Brasil, de berg naast de baai. We zien hier veel katten. Het is een kattenkolonie. Je mag ze niet voeren staat op een bord. Ook zien we herten. Ze zijn niet schuw en duidelijk gewend aan toeristen.

De wandeling om de krater is mooi en varieert. We lopen 10,5 kilometer. Terug in Angra eten we in de snackbar een lekkere hamburger met patat. En hier zien we ook de de eerste helft de openingswedstrijd van het WK Voetbal Mexico – Zuid Afrika.

Volgende eiland

Als het even kan willen we morgenmiddag vertrekken naar het volgende eiland São Miguel. Maar morgenochtend eerst even bellen of er plek is in de haven Ponta Delgada. Ponta Delgada is een erg grote haven, maar hij ligt vol met schepen die meedoen aan de ARC zeilrally.

Op de vijftiende vertrekt de ARC en is er weer meer plek. Je mag hier niet ankeren dus we willen wel enige zekerheid voor vertrek. Er zijn hier voor de rest niet zo veel beschutte ankerplekken en we moeten in Ponta Delgada inchecken.

En naast een plek in de haven hebben we natuurlijk ook wind nodig om er te komen.

Leave a Reply

Waar zijn wij nu? Volgend vertrek!

Volgend vertrek: 27 juni 2026 | van: A Coruña – Spanje | Naar: Bilbao – Spanje. Nog vier plaatsen vrij.

Zeilen

Geniet van de unieke zeilcapaciteiten van een licht verplaatsend jacht. Beleef de sensatie van een planerend jacht.

Ontspannen

Aan het eind van de dag, voor anker, aan een meerboei of in historische havens.

Ontdekken

Wandel langs adembenemende kusten.
Ontdek historische navigatieroutes.
Bezoek afgelegen eilanden.